Beoordeeld met een 9.6

App

Bellen

Wat is een tenniselleboog?

Een tenniselleboog is een pijnlijke aandoening aan de buitenkant van de elleboog. Het wordt veroorzaakt door een irritatie ("ontsteking") van de pees die de spieren aan de buitenkant van de elleboog verbinden met het bot van de onderarm. De pees wordt ook wel de epicondylitis lateralis genoemd. Strict genomen spreken we eigenlijk niet van een ontsteking. Hoewel de pees in sommige gevallen enkele kenmerken van een ontsteking laat zien, spreken we in de fysiotherapie tegenwoordig van een tendinopathie (peesaandoening).

Wat zijn de symptomen van een tenniselleboog?

De belangrijkste symptomen van een tenniselleboog zijn:

• Pijn aan de buitenkant van de elleboog
  • Zwelling aan de buitenkant van de elleboog
  • Stijheid aan de buitenkant van de elleboog
  • Pijn bij het buigen, strekken, draaien of heffen van de arm
  • Pijn die uitstraalt naar de onderarm en de hand

Wie krijgt er een tenniselleboog?

Een tenniselleboog kan iedereen krijgen, maar het komt vaker voor bij mensen tussen de 40 en 60 jaar. Mensen die veelvuldig herhaalde bewegingen van de elleboog maken, zoals bij tennis, golf, schaken of schilderen, hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van een tenniselleboog.

Hoe wordt een tenniselleboog behandeld?

De behandeling van een tenniselleboog is afhankelijk van de ernst van de aandoening. De fysiotherapeut zal je in eerste instantie het advies geven om bepaalde handelingen die de klachten uitlokken tijdelijk te verminderen of uit de weg te gaan. Vervolgens zal er gestart worden met een oefenprogramma die men thuis uit kan voeren, om de peeskwaliteit weer te bevorderen. Indien nodig kunnen er ook passieve vormen van fysiotherapie (dry needling, massage, frictie) worden toegepast, maar dit zal altijd secundair zijn aan het peesprogramma, aangezien de literatuur heeft aangetoond dat dit de meest effectieve behandeling is om klachten te verhelpen en te voorkomen.

Hoe kan een tenniselleboog worden voorkomen?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om een tenniselleboog te voorkomen. Deze zijn:

• Vermijd overbelasting van de elleboog.
  • Doe regelmatig oefeningen om de spieren rondom de elleboog te versterken.
  • Gebruik goede houding en techniek bij het uitvoeren van activiteiten die de elleboog belasten.
  • Neem rust als je pijn in de elleboog hebt.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Op zoek naar de juiste behandeling voor een tenniselleboog in regio Weert of Ell? Onze fysiotherapeuten beschikken over de juiste expertise voor het opstellen van een op maat gemaakt behandelplan. Neem voor meer informatie of vrijblijvend advies contact op met onze praktijk.

0495-551819
info@fysiophilipsenmeijer.nl
06-24154520
Routebeschrijving Fysio Weert is goed bereikbaar via de A2 vanuit Noord-Brabant; Maarheeze, Soerendonk, Leende, Heeze, Sterksel & Valkenswaard. Via de N266 vanuit de regio Someren, Meijel, Asten, Liessel & Lierop. Uiteraard ook via de aangrenzende plaatsen in de buurt van Weert; Budel, Ospel, Nederweert & Stramproy. Fysio Ell: bereikbaar via A2 vanaf Midden-Limburg vanuit omgeving Stevensweert, Echt, Maasbracht, Heel, Panheel Thorn & Wessem. Via de N280; Rijksweg-Noord nabij Roermond, Herten, Beegden, Horn, Haelen, Baexem & Heythuysen. Uiteraard ook via Kelpen, Leveroy, Swartbroek, Tungelroy, Haler, Hunsel, Ittervoort & Neeritter. Route plannen kan hier